Životní styl

ŽIVOTNÍ STYL

Životní styl je jeden z nejdůležitějších faktorů našeho života. Ukazuje to, kdo jsme, jak se chováme a velice to ovlivňuje i naši budoucnost. Životní styl je tvořen každodenními rozhodnutími. Jakou snídani si dáme, na jaké filmy se koukáme, s jakými lidmi se obklopujeme a jaké myšlenky nám dovolíme proudit hlavou. Tyto denní činnosti se sečtou a po nějaké době se ukáže odezva na vás samotných. Je jen na každém z nás, jaký životní styl si vybereme a jestli si ho udržíme. Mohli bychom životní styl rozdělit na nezdravý a zdravý. Špatný nebo dobrý životní styl je zavádějící dělení, jelikož celé toto téma je velice individuální. Každý máme jiné priority a hodnoty k žití. Proto jsem zvolila pojmy ,,zdravý a nezdravý“ životní styl.

NEZDRAVÝ ŽIVOTNÍ STYL

Začneme tím nezdravým. Když bych měla uvést příklad pár lidí se nezdravým životním stylem, budete se divit, jak moc se mohou od sebe lišit a přesto jsou na tom všichni stejně. Vezměme si například pana Nováka. Má rodinu a práci, kterou nesnáší. Musí pracovat, aby uživil svou rodinu a dopřál svým dětem krásné dětství. Každé ráno se probudí a první, co mu přijde do hlavy je, že musí sednout do auta a dojet do práce, kde potká kolegy, s kterými si nerozumí a šéfa, který ho stále jen využívá. Po práci přijede domů, mentálně i fyzicky absolutně vyčerpaný a sedne si k televizi. Kouká se na zprávy a přitom ještě poslouchá svou ženu, jak si na něj stěžuje, že vůbec nepomáhá s domácností. Pan Novák je vyhořený a absolutně nic ho v životě nemotivuje a nebaví. Toto je klasický příklad pracujícího člověka z dnešní doby. Nemá rád svou práci a ani doma to není nic moc. Problém proudí přes jeho práci. Nechce o ni přijít, protože mu nese docela dobré peníze a rodina se má dobře. Tím se ovlivňuje jeho nálada na celý den, protože ho to irituje a musí na to stále myslet. Je v začarovaném kruhu mezi radostí a penězi. Radu, kterou bych mu dala, je buď zůstat v práci, ale změnit přístup uvědoměním si, že s tím jednoduše nedokáže nic udělat, tak proč se z toho trápit a stresovat se nebo odejít z práce a najít si práci, která ho bude bavit. Celé to je o tom, vystoupit z komfortní zóny a udělat dobré rozhodnutí sám pro sebe, tím pádem i ostatní budou šťastni. Vždycky musíme nejdřív začít u sebe. Dalším příkladem by byla slečna Žlutá, která je studentkou střední školy. Je úspěšná žákyně a dobrá kamarádka, má spoustu kamarádů a její rodiče jsou na ni moc pyšni. Umí dobře vařit a péct taky. Ráda mlsá a pohyb ji moc neříká. Odráží se to na její postavě a i jejím zdravý. Bolí jí kolena a záda, špatně se ji dýchá a vůbec se za to nemá ráda. Na vnějšek je veselý usměvavý člověk a uvnitř ustrašená smutná holka. Toto je taky úplně běžný typ, který je výborným příkladem nezdravého životního stylu. Fyzické zdraví je taky velikým faktorem na zdravý životní styl. Pohyb tvoří 20% našeho fyzického zdraví a zbylých 80%  je pouze jen strava. Jsme to, co přijmeme do našeho těla. Opravdu to platí a strava ovlivňuje většinu našeho života. Dokáže měnit náladu, nemoci, pleť, ale celkovou pohodu našeho těla.

Voda

ZDRAVÍ ŽIVOTNÍ STYL

Ráda se odloučím od nezdravého životního stylu a povím vám něco málo o tom zdravém.  Jaké jsou hlavní faktory, které ovlivňují náš životní styl?

  1. Fyzické zdraví
  2. Emocionální a duševní zdraví

Toto jsou hlavní body, kterých se budeme držet a víc si o nich ještě povíme.

 

 

FYZICKÉ ZDRAVÍ

Když naše tělo funguje v pořádku, i naše mysl a duše má prostor na to být v klidu. Co je tedy důležité pro správnou funkci našeho organismu?

  1. Strava
  2. Pitný režim
  3. Pohyb
  4. Spánek

Strava je nejdůležitějším aspektem našeho žití. Můžeme se jí vyléčit, ale také pořádně uškodit. Když chcete vědět, jak se konkrétní osoba stravuje, stačí se podívat do jejich lednice. Opravdu je strašně důležité, co jíte a vpravujete do svého těla. Potraviny a jejich kvalita, určuje kvalitu vašeho bytí. Takže čemu bychom se měli radši vyhýbat a co naopak zařadit do denního jídelníčku?

Zaprvé více rostlinných bílkovin. Už od malička jsme učeni od médií, rodičů a všech různých internetových stránek, že nejlepším zdrojem bílkovin jsou masné výrobky, maso, mléčné výrobky a vejce, ale opak je pravdou. Naše tělo je geneticky předurčené pro rostlinnou stravu a důkazem tím například můžou být naše zuby nebo dlouhý trávící trakt. Nemáme špičaté a ostré zuby, jako dravé šelmy a také krátký trávicí trakt s agresivními kyselinami. Tělo člověka je chodícím důkazem o tom, že máme konzumovat hlavně rostlinnou stravu. Je spousta studií, která se touto tématikou zabývají a jsou jednoduše k přečtení na internetu. U bílkovin obzvlášť platí, že musíme poslouchat své tělo a dávat mu to, o co si říká. Když nám je těžko po obědů ve kterém bylo maso, ale lehce po jídle například s luštěninou, je to signál k tomu, že nám maso asi nedělá úplně dobře. Zaměřte se prosím na naslouchání svého těla a dejte mu potřebné živiny. To platí i pro ostatní složky potravy. Kvalitní tuky a sacharidy dělají veliký rozdíl ve zdravém a nezdravém životním stylu. Hlavně se vyhýbejte průmyslově zpracovaným jídlům a vybírejte si kvalitní lokální suroviny.

Dalším důležitým aspektem života je pitný režim. Řekněte si teďka narovinu, kolik jste dneska vypili vody? No myslím, že opravdu ne tolik, kolik by byla potřeba. Na každých 10kg by měl člověk vypít 0,4l vody. Takže takový dospělý 80kg chlap by měl denně vypít 3,2litrů vody. Voda tvoří skoro celé naše tělo a je tedy potřeba ji pít dostatek. Čistí nám organismus, pleť a hlavně nás potom nebolí hlava a jiné další problémy, které s tímto přichází. Například ledvinové kameny, dna, nebo i různé srdeční nemoci může ovlivňovat pitný režim. Dávejme si na to pozor a pozor také na to, co pijete. Ideálně vodu a bylinné čaje. Jiné různé sodovky a limonády nám pouze zvyšují denní příjem cukru a příliš nás překyselují. Voda je nejlepší přítel člověka, tímto bych zakončila tento odstavec.

 

Pohyb. Kdo se hýbe, je zdravý. Toto vidíte na všech různých magazínech a reklamách na sportovní vybavení. A také je to pravdivé. Nejen že je to prevencí na nemoci, ale i uvolňuje emocionální napětí a stres. Cvičení pomáhá našemu tělu a mysli být silnější a pružnější. Naše srdce, kosti, trávení, toto všechno křičí radostí, když si zacvičíte, jelikož daný pohyb a zátěž pomáhá udržování orgánů a kostí v zdravém stavu. Najděte si cvičení, které vyhovuje vám a pokud vás přestane bavit, najděte si další. Aktivní lidé jsou zdravý lidé.

A nakonec si něco málo povíme o spánku. Je to další část do skládačky, bez které nemůže pokračovat a mít pokroky. Kvalitní spánek nám pomáhá regenerovat namožené svaly a resetovat naše duševní já. Všechny emoce a pocity, které jsme zažili během dne, se ve spánku postupně uvolní a nám se neskutečně uleví. Každý by měl spát zhruba 6-8h spánku denně. Je to velmi individuální, ale jisté je, že mladší lidé by měli spát déle a starší klidně kratší časový úsek.

 

EMOCIONÁLNÍ ZDRAVÍ

Pojďme nakonec rychle proběhnout něco málo o emocích a našem duševním stavu. I když se to spousta z nás ani neuvědomuje, je to složitější než se zdá. Psát by se o tom dalo na tisíce stránek, já vám řeknu pouze malý kousek. Pokud naše mysl, emoce, pocity nebo naše vědomí je v nepohodě, je úplně jedno jestli máme zdravé tělo nebo ne. Zdravím fyzicky zdatným tělem to začíná, ale pokud stále máme problémy i po duševní stránce, je nám zdravé tělo na nic.

Smutná žena

Celkově v dnešní době získáváme spoustu negativity skrz média nebo místo kde pracujeme, lidi s kterými se obklopujeme. Je tedy důležité umět se bránit proti těmto negativním podnětům. Nekoukejte se tak často na zprávy, čtěte míň bulvárních časopisů, netravte veškerý čas na sociálních sítích, jednoduše vám to nedělá dobře. Všechny zprávy vám zbytečně zahlcují mysl, která už tak je dost vyčerpaná z práce, kterou vykonává. Zkuste víc číst, meditovat nebo se jenom projít do přírody. Najděte si hobby, které vás bude naplňovat radostí a bude motivovat k seberozvoji. Poznejte ty opravdově milující lidi, kteří vás pouze jen nevysávají. Zastavte se na chvíli a nadechněte se! Jste v bezpečí? Jste právě teď v pořádku? Pokud ano, není se nad čím stresovat. Lidé, kteří příliš myslí na minulost, žijí v zármutku a depresích, ti co žijí v budoucnosti, žijí v stresu a úzkosti a ti, co žijí v přítomnosti, žijí v naprosté pohodě, protože právě teď se nic neděje. Na závěr mého článku, vás chci poprosit, abychom se na moment  všichni zamysleli a sepsali si všechny věci ve svém životě, za které jsme vděčni a dále seznam věcí, které bychom raději změnili. A tento seznam si někam připnout a stále se k němu vracet. Až  bude splněný, udělat celý tento proces znovu. Žijte své životy, tak jak jste si vždycky přáli, teprve poté budete plnit svůj účel na této planetě plnohodnotně.